(function() { (function(){function b(g){this.t={};this.tick=function(h,m,f){var n=f!=void 0?f:(new Date).getTime();this.t[h]=[n,m];if(f==void 0)try{window.console.timeStamp("CSI/"+h)}catch(q){}};this.getStartTickTime=function(){return this.t.start[0]};this.tick("start",null,g)}var a;if(window.performance)var e=(a=window.performance.timing)&&a.responseStart;var p=e>0?new b(e):new b;window.jstiming={Timer:b,load:p};if(a){var c=a.navigationStart;c>0&&e>=c&&(window.jstiming.srt=e-c)}if(a){var d=window.jstiming.load; c>0&&e>=c&&(d.tick("_wtsrt",void 0,c),d.tick("wtsrt_","_wtsrt",e),d.tick("tbsd_","wtsrt_"))}try{a=null,window.chrome&&window.chrome.csi&&(a=Math.floor(window.chrome.csi().pageT),d&&c>0&&(d.tick("_tbnd",void 0,window.chrome.csi().startE),d.tick("tbnd_","_tbnd",c))),a==null&&window.gtbExternal&&(a=window.gtbExternal.pageT()),a==null&&window.external&&(a=window.external.pageT,d&&c>0&&(d.tick("_tbnd",void 0,window.external.startE),d.tick("tbnd_","_tbnd",c))),a&&(window.jstiming.pt=a)}catch(g){}})();window.tickAboveFold=function(b){var a=0;if(b.offsetParent){do a+=b.offsetTop;while(b=b.offsetParent)}b=a;b<=750&&window.jstiming.load.tick("aft")};var k=!1;function l(){k||(k=!0,window.jstiming.load.tick("firstScrollTime"))}window.addEventListener?window.addEventListener("scroll",l,!1):window.attachEvent("onscroll",l); })();

M. Bakri Musa

Seeing Malaysia My Way

My Photo
Name:
Location: Morgan Hill, California, United States

Malaysian-born Bakri Musa writes frequently on issues affecting his native land. His essays have appeared in the Far Eastern Economic Review, Asiaweek, International Herald Tribune, Education Quarterly, SIngapore's Straits Times, and The New Straits Times. His commentary has aired on National Public Radio's Marketplace. His regular column Seeing It My Way appears in Malaysiakini. Bakri is also a regular contributor to th eSun (Malaysia). He has previously written "The Malay Dilemma Revisited: Race Dynamics in Modern Malaysia" as well as "Malaysia in the Era of Globalization," "An Education System Worthy of Malaysia," "Seeing Malaysia My Way," and "With Love, From Malaysia." Bakri's day job (and frequently night time too!) is as a surgeon in private practice in Silicon Valley, California. He and his wife Karen live on a ranch in Morgan Hill. This website is updated twice a week on Sundays and Wednesdays at 5 PM California time.

Sunday, April 04, 2021

Harapan Dan Cabaran Teknoloji Digital Dalam Pembelajaran Talian

 Harapan Dan Cabaran Teknoloji Digital Dalam Pembelajaran Talian

 

M. Bakri Musa

[Persembahan saya di webinar anjuran Islamic Renaissance Front, Sabtu Januari 31, 2021 bersama dengan ahli panelis Dato Dr. Madeline Berma dan moderator Shamshir Alam]

 

Pilihan Sesuai Untuk Malaysia

 [Bahagain Terakhir  Dalam Empat)

 

Apa saja model yang di pileh untuk sesuata tempat atau sekolah, kita mesti kaji dengan teliti masaalah serta kebaikkan nya supaya kita boleh membaikki dan menambah kekurangan nya. Inilah kelemahan besar di Malaysia. Kita enggan mengkaji model kita. Kita bina dan lepas itu cabut dari kampung atau rumah panjang. Oleh sebab itu kita tidak dapat mempelajari dan membaikki kesilapan atau keburukan sesuatau model.

 

Bandingkan dengan pengalaman Sugaro Mitra di India. Dia sentiasa membuat kajian dengan experiment nya “Hole in the Wall” yang di mulakannya pada tahun 1999. Tidak hairan jika ia boleh membaikki modelnya yang berikut.

 

Bandingkan dengan keadaan di Malaysia. Mithalnya, berepa akitek melawat sekolah yang mereka reka dan bina dua atau lima tahun kemudian untuk mempelajari dan membaikki kekurangan rekaan mereka? Sebulan sudah digunakkan, merata wire elektrik yang bergantung sebab arkitek tidak mensediakan banyak outlet electric di dinding.

 

Pada tahun 2003 saya melihat sekolah dikampung saya yang mana guru nya di beri sebuah laptop Apple yang mahal. Tetapi bila saya tanya, mereka tidak puas hati. Mereka terpaksa belajar mengunakkan computer di waktu sekolah sahaja. Habis sekolah laptop itu di kunci dalam almari di pejabat gurubesar. Mereka tidak ada masa untuk belajar meggunakan computer dimasa sekolah terbuka. Akibatnya computer tinggal dalam almari saja.

 

Bandingkan pengalaman di Uruguay. Murid murid itu di beri dan mempunyai computer mereka dan boleh di bawa balik ke rumah dan digunakan untuk mengajar ibu bapa dalam perniagaan mereka. Dengan itu taraf pergunaan Internet di masyarakat itu meninggkat bukan sahaja diantara murid tetapi juga dengan ibu bapa mereka.

 

Banyak model yang sekarang sudah ada dan bolih kita contohi atau diikutsuaikan. Pertama OLPC. Tetapi disini kita mesti gunakkan laptop yang lebih moden dan mumpuyaii software yang standard supaya murid boleh mengunakkannya di luar sekolah seperti mengajar ibubapa supaya mereka boleh mengunakan dalam perniagaan mereka. Pak Din dengan warong goring pisangnya boleh mengunakan computer untuk menambah perniagaannya.

 

Antara model Mitra yang amat sesuai pada fikiran saya untuk rumah panjang di Kapit ialah “Hello Hub.”

 

Kesimpulan saya ialah:

 

Pertama, semua murid dan sekolah mesti menyediakan broadband access. Ini mestilah dianggap satu kemestian seperti juga electricity dan bekalan ayir bersih. Jika tiap tiap sekolah luar bandar ada akses broadband, sekolah itu boleh menjadi pusat untuk penduduk sekelilingnya melayari Internet. Mereka akan mengunakannya untuk perusahan mereka. Kita mesti mensifatkan akses broadband itu satu kemestian atau keperluan. Pileh saja satu model untuk satu sekolah atau kawansan dan kaji dengan teliti impaknya. Model OLPC, Hello Hub dna Granny in the Cloud dan sebagainya.

 

Kedua, pendidikan melalaui talian TD semasa Covid-19 mesti lah dihadkan kepada mata pelarajan yang tidak boleh di ajar secara lain. Maknanya, hadkan kepada STEM dan BI. Mata pelajaran lain seperti ugama dan sejarah diketipan untuk sementara waktu.

 

Ketiga, gunakan pendidikan melalui radio dan televisyen untuk sementarya sahaja.

 

Keempat, kita mest mencuba berbagai model dan belajar dengan teliti nya supaya kiata boleh membaikki dan memberi tambahan kepada model itu. Tiap tiap sekolah mesti mengadakan satu atau dua orang “champion leader” yang memainkan peranan yang penting. Latih serta beri mereka dana untuk mempelajari model lain. Kita mesti mengutip data supaya dapat mengubahsuai model kita dan membandingkan usaha kita dengan negara lain.

 

Kelima, gunakan TD di semua tingkat termasuk ke universiti. Di zaman sekarang peranan guru di semua tingkat sudah bertukar dari cara lama dimana mereka disifatkan sebagai pendita di pentas tetapi sekarang menjadi pemimpin di samping. Atau dalm BI, no longer a sage on the stage but a guide on the side.

 

 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home