(function() { (function(){function b(g){this.t={};this.tick=function(h,m,f){var n=f!=void 0?f:(new Date).getTime();this.t[h]=[n,m];if(f==void 0)try{window.console.timeStamp("CSI/"+h)}catch(q){}};this.getStartTickTime=function(){return this.t.start[0]};this.tick("start",null,g)}var a;if(window.performance)var e=(a=window.performance.timing)&&a.responseStart;var p=e>0?new b(e):new b;window.jstiming={Timer:b,load:p};if(a){var c=a.navigationStart;c>0&&e>=c&&(window.jstiming.srt=e-c)}if(a){var d=window.jstiming.load; c>0&&e>=c&&(d.tick("_wtsrt",void 0,c),d.tick("wtsrt_","_wtsrt",e),d.tick("tbsd_","wtsrt_"))}try{a=null,window.chrome&&window.chrome.csi&&(a=Math.floor(window.chrome.csi().pageT),d&&c>0&&(d.tick("_tbnd",void 0,window.chrome.csi().startE),d.tick("tbnd_","_tbnd",c))),a==null&&window.gtbExternal&&(a=window.gtbExternal.pageT()),a==null&&window.external&&(a=window.external.pageT,d&&c>0&&(d.tick("_tbnd",void 0,window.external.startE),d.tick("tbnd_","_tbnd",c))),a&&(window.jstiming.pt=a)}catch(g){}})();window.tickAboveFold=function(b){var a=0;if(b.offsetParent){do a+=b.offsetTop;while(b=b.offsetParent)}b=a;b<=750&&window.jstiming.load.tick("aft")};var k=!1;function l(){k||(k=!0,window.jstiming.load.tick("firstScrollTime"))}window.addEventListener?window.addEventListener("scroll",l,!1):window.attachEvent("onscroll",l); })();

M. Bakri Musa

Seeing Malaysia My Way

My Photo
Name:
Location: Morgan Hill, California, United States

Malaysian-born Bakri Musa writes frequently on issues affecting his native land. His essays have appeared in the Far Eastern Economic Review, Asiaweek, International Herald Tribune, Education Quarterly, SIngapore's Straits Times, and The New Straits Times. His commentary has aired on National Public Radio's Marketplace. His regular column Seeing It My Way appears in Malaysiakini. Bakri is also a regular contributor to th eSun (Malaysia). He has previously written "The Malay Dilemma Revisited: Race Dynamics in Modern Malaysia" as well as "Malaysia in the Era of Globalization," "An Education System Worthy of Malaysia," "Seeing Malaysia My Way," and "With Love, From Malaysia." Bakri's day job (and frequently night time too!) is as a surgeon in private practice in Silicon Valley, California. He and his wife Karen live on a ranch in Morgan Hill. This website is updated twice a week on Sundays and Wednesdays at 5 PM California time.

Wednesday, August 06, 2025

Psikoloji Pembelajaran

 Psikologi Pembelajaran 

M. Bakri Musa 

Petikan #18 daripada buku saya, Qur’an, Hadith, And Hikayat: Exercises In Critical Thinking

7 Ogos 2025

Pemikiran kritis, seperti semua kemahiran, boleh dan perlu dipelajari. Ia juga boleh dan harus diajar; ia tidak datang secara semula jadi. Jangan perkecilkan faedah atau memandang rendah kebolehan untuk berfikir dengan kritis. Seperti yang diperhatikan oleh ahli psikologi Kanada, Steve Joorden, selalunya pendapat aneh daripada mereka yang telah menggunakan pemikiran kritis mereka yang telah menggoncang masyarakat daripada zon selesa mereka, memaksa mereka mengkaji semula andaian mereka.

Renungkan kata mulia daripada Perisytiharan Kemerdekaan AS: “Kami berpegang kepada kebenaran ini sebagai bukti yang jelas, bahawa semua manusia dicipta sama dan dikurniakan oleh Penciptanya dengan hak tertentu yang tidak boleh dipisahkan, antaranya ialah Kehidupan, Kebebasan dan mengejar Kebahagiaan.”

Bacaan kritis terhadap pernyataan itulah yang memberanikan beberapa wira negara berjuang untuk menghapuskan perhambaan. Mereka berbuat demikian pada masa yang ironisnya tindakan sedemikian dianggap hasutan atau mencabar oleh mereka yang menerima kata suci itu sebagai kebijaksanaan sejagat.

Kemudian renungkan pula frasa yang hebat ini, “Kami rakyat . . .” dalam mukadimah Perlembagaan AS. Hanya selepas berapa abad bahawa masyarakat Amerika mengakui bahawa “Kami” itu bermaksud lebih daripada sekadar pemilik hamba ladang, yang lelaki, dan mereka yang berkulit putih.

Sebagai orang dewasa, pandangan dunia kita dibentuk oleh pembelajaran, pengalaman, dan budaya kita. Apabila menghadapi masalah atau cabaran baharu, kita membawa semua itu untuk menanganinya. Itu disebutkan oleh ahli psikologi sebagai pengesahan presangka (confirmation bias), yakni kecenderungan seseorang untuk memuatkan maklumat baharu ke dalam kepercayaan atau rangka kerja sedia ada kita. Jarang sekali seseorang itu menyedari apatah lagi mempersoalkan andaian tersebut. Kita menganggapnya sebagai kebenaran sejagat yang tidak mungkin atau patut dicabar.

Salah satu cara seorang anak kecil (atau orang dewasa) belajar ialah melalui pemerhatian dan peniruan. Anak kecil belajar bercakap melalui mendengar bunyi suara dan juga melihat pergerakan bibir dan mulut ibunya. Proses ini dipermudah oleh “neuron cermin.” Ia terlihat apabila peminat muzik meniru bermain gitar rekaan mereka semasa festival rock atau seorang menyepak kakinya apabila melihat sukan sepak bola.

Apabila pendengar mendengar seorang pemuzik bermain gitar umpamanya, neuron cermin di bahagian otak pendengar yang setanding juga akan dirangsang. Wabak histeria massa di kalangan gadis Melayu muda juga merupakan ekspresi neuron cermin ini diaktifkan.

Satu pemerhatian yang tidak dijangka semasa pandemik Covid-19 ialah kelewatan perkembangan pertuturan pada bayi. Dengan bibir ibu mereka tersembunyi di sebalik pelitup muka, bayi itu tidak melihat pergerakan bibir dan mulut ibu, dan oleh itu tiada rangsangan neuron cermin yang sepadan dalam bayi tersebut. 

Eksperimen dengan murid yang dilatih melihat video ganas berbanding mereka yang ditunjukkan video tidak ganas mendedahkan bahawa apabila mereka diberi alat pemain, mereka akan pilih alat yang mencetuskan keganasan, seperti pistol dan sarong tangan tinju. Itu adalah pemerhatian ahli psikologi sosial Albert Bandura, dan teori pembelajaran kognisi sosialnya (Cognitive learning).

Budak kecil belajar dengan meniru apa yang berlaku di sekelilingnya. Sebelum Internet dan video, contoh untuk mereka adalah daripada kehidupan dan budayanya. Oleh itu ibu bapa terlibat dengan anak mereka secara fizikal, emosi, dan dalam banyak cara lain. Hari ini bagi mereka yang menggantikan gajet seperti televisyen, komputer, dan telefon bimbit untuk menjaga dan membimbing anak mereka, anak itu akan meniru imej pada skrin. Begitu juga dengan mereka yang menggunakan pembantu rumah dan pengasuh.

Kita belajar daripada mereka yang kita anggap sebagai teladan. Respons yang kita akan dapat daripada mereka di sekeliling kita, sama ada baik atau tidak baik, endah atau buruk, mengukuhkan pembelajaran itu. Kanak-kanak belajar melalui sistem ganjaran dan hukuman, itu dari kajian klasik psikologi. Dengan memberi ganjaran melalui pujian dan cara yang ketara untuk tindakan atau tingkah laku tertentu, kita menggalakkan kanak-kanak itu terus melakukannya. Inilah cara pelatih haiwan.

Ivan Pavlov melakukan eksperimen terawal mengenai jenis pembelajaran ini, dan dengan itu menubuhkan teori pembelajarannya rangsangan-tindak balas (S-R: Stimulus/Response) beliau, rangsangan adalah makanan dan apa sahaja yang berkaitan dengannya, dan tindak balas seperti air liur anjing.

B F Skinner dari Harvard memperhalusi pemerhatian itu. Dengan mengaitkan sebarang tingkah laku yang anda inginkan daripada haiwan dengan sesuatu yang disukainya (biasanya makanan), anda akan menggalakkan haiwan itu untuk membuat tindak balas tertentu itu. Setiap kali anjing laut mengibas siripnya, anda memberikannya ganjaran. Tidak lama kemudian haiwan itu akan bertindak balas walaupun anda hanya meniru sebahagian daripada pergerakan, seperti dengan hanya menggerakkan tangan anda. Pemerhatian yang luar biasa ialah tingkah laku rangsangan-tindak balas (S-R) ini adalah paling kuat apabila anda tidak sentiasa memberinya ganjaran. Pada sekali pandang itu tidak masuk akal.

Satu lagi model – pembelajaran melalui pengalaman – adalah relevan untuk orang dewasa. Kebanyakan pembelajaran orang dewasa mengikut model ini. Sekolah perniagaan mempunyai kajian kes mereka berdasarkan model ini, cara pembelajaran yang paling berkesan untuk orang dewasa. Ambil kes yang sebenar, periksa pelbagai isu yang terlibat, gunakan pelbagai teori yang berkenaan, dan kemudian tinggalkan masa yang cukup untuk perbincangan.

Kekurangan perbincangan inilah yang satu kelemahan ketara dalam pembelajaran agama dan lain-lain di Malaysia. Para penceramah lebih berminat untuk mempamerkan kepintaran mereka daripada mencerahkan atau menyampaikan prinsip penting kepada pendengar mereka. Lalu lintas intelektual semuanya sehala sahaja, dari pensyarah ke pendengar atau pelajar.

Tempoh perhatian pendengar seorang dewasa lebih lama 20-30 minit, sedikit lebih daripada kanak-kanak. Lebih pada masa itu dan syarahan panjang akan menjadi ubat tidur tanpa bandingan. Pendengar akan mengabaikan anda; oleh itu, keperluan untuk penyertaan penonton seperti dalam perbincangan a la dialog Socratic.

Seterusnya: Petikan #19: Biologi Pembelajaran

0 Comments:

Post a Comment

<< Home